Ako ste kraj 2023. proveli turbulentno, privodeći kraju tekuće obveze i zatvarajući godinu i niste imali vremena smisliti poslovni plan za ovu godinu, možda vam nekoliko važnih smjernica može pomoći da to napravite ovaj tjedan.
Koliko god mislili da nemate vremena, zapamtite da je čak i okviran poslovni plan uvijek bolja opcija od "svakodnevnog planiranja".
1. Analizirajte prethodnu godinu - što je bilo dobro, a što nije
Ako ste postavili poslovne ciljeve početkom prošle godine, ovo je također dobro vrijeme da procijenite jesu li do kraja 2023. ostvareni, neispunjeni ili ste ih potpuno odbacili kao nedostižne. Ono što se pokazalo kao dobar model koji daje rezultate nastavite implementirati i poboljšavati jer već imate pokazatelje da je to dobar put vašeg poslovanja.
Ono što nije ispalo dobro ili se nije ostvarilo prema očekivanjima - što je dovelo do toga? Možda niste imali dovoljno vremena ili resursa da se tomu posvetite?
Pogledajte trenutne trendove u svijetu i vjerojatno ćete smisliti nove ideje kojima možete osvježiti, ali i poboljšati svoje poslovanje.
Važno je biti realan u procjeni trenutnog stanja. To je sastavni korak u izradi poslovnog plana jer vam je potrebno jasno razumijevanje trenutne pozicije i mjesta na kojem želite biti na kraju godišnjeg plana za 2024. godinu. Zapišite tri prednosti rada vaše tvrtke ili agencije - bilo da se radi o učinkovitosti u pružanju usluga, dobrom omjeru cijene i kvalitete, dolaze li vam novi kupci kroz preporuke postojećih i usredotočite se na podizanje na još višu razinu.
2. Razmislite o svom timu
Pogledajte tko se istaknuo u prethodnoj godini i po čemu, zapišite najvažnije karakteristike zaposlenika. Za one kojima je potrebna dodatna motivacija, a vi mislite da imaju potencijala, razmislite o tome kako ih motivirati. Dodatno obrazovanje koje bi bilo dobro za njih može biti izvrsno rješenje. Uložite u ljude. Dajte onima koji su pokazali visoke rezultate više prostora da se izraze.
Vodite računa o onima koji ne žele biti u "prvom planu", ali su izvrsni timski igrači - pokušajte ih uključiti u zadatke u kojima je timska snaga prioritet.
Organizirajte redovne mjesečne sastanke tima na kojima ćete zaposlenicima pružiti priliku da predlože nove ideje. Saznajte što svaki od njih treba i što ih čini sretnima. Slušajte svoj tim i ljudi će vam zahvaliti što želite ulagati u njih, dati im priliku da rastu kao pojedinci.
Neka njihovo radno mjesto bude poligon za stjecanje novih iskustava u 2024. godini.
3. Odredite stratešku viziju - kako želite da izgleda vaša godina, što želite postići?
Kao netko tko vodi tvrtku ili značajno utječe na njezino upravljanje i razvoj, Vi ste ključni za izradu strategije rada u narednom periodu. Razmislite o tri određena cilja koja želite postići i ugradite ih u plan realizacije po kvartalima. A zatim ih dodatno razradite kroz određene aktivnosti koje biste mogli poduzeti.
Tako, na primjer, možete navesti povećanje broja korisnika usluga kao određeni cilj za prvi kvartal. Ako uspijete, stvorit ćete odličnu podlogu za povećanje poslovanja, ali i prihoda u ostatku godine. Ovo je dobro vrijeme za razmišljanje o ulaganju u sljedeća dva kvartala koje bi poboljšalo i moderniziralo vaše poslovanje. Jedan od specifičnih ciljeva mogao bi biti ulaganje u zaposlenike.
Ako želite proširiti svoje poslovanje, pratite konkurenciju. Definirajte gdje ste trenutno u odnosu na konkurenciju i jasno ćete vidjeti gdje želite biti.
Dobre ideje mogu doći i od zaposlenika - zamolite ih da razmisle o tri stvari koje bi omogućile napredak.
Dobre i ostvarive ciljeve ugradite u stratešku viziju za 2024. godinu. Obratite pozornost na prijedloge koji se ponavljaju - možda se upravo u tome krije veliki potencijal.
4. Financijski plan
U poslovni plan potrebno je uključiti i financijsko planiranje i buduće projekcije. Ako financijski plan još uvijek nemate, predlažemo da se pripremite i za sastanak s računovođom koji će voditi brigu o dijelu financija.
Računovođa će vam zasigurno pomoći u odabiru najjednostavnijeg računovodstvenog programa ili ERP rješenja za vaše poslovanje, a što prilikom odabira istog trebate uzeti u obzir možete i sami pronaći ovdje.
5. Planirajte svih 12 mjeseci i odaberite temu fokusa
Sada kada ste postavili svoju godišnju strategiju i ciljeve, za svaki mjesec zapišite nekoliko stavki koje biste mogli napraviti. Stavka koju biste trebali imati u svakom mjesecu je provjeriti i analizirati prethodni - jeste li napravili sve što ste planirali i je li vaš plan dao rezultate?
Mjesečni planovi su važni jer uključuju i organizacijske - planiranje obveza, sastanke i odsustvo. Zapišite sve svoje poslovne i osobne odgovornosti unaprijed.
Također možete gledati tematski svaki mjesec. Iako se podrazumijeva da ćete biti posvećeni različitim poslovima i obvezama, definirajte temu za svaki mjesec koja će biti u fokusu.
To može biti recimo konkurencija - uz ostale obveze uključite se i u analizu konkurencije određeni period, a za isto možete angažirati i stručnjaka.
Ne zaboravite, uz pravu podršku sve je lakše. Tiko Pro Vam može pomoći u izradi i realizaciji poslovnog plana.
6. Stručna literatura
Napravite popis stručne literature koja će Vam omogućiti da investirate u svoje znanje. Na tržištu postoji veliki izbor knjiga domaćih i stranih autora s temom uspješnog poslovanja. Dobar izbor mogu biti i autobiografije najvećih imena u poslovanju ikada.
Što osobno želite postići u svom poslu?
Na ovo pitanje svakako definirajte odgovor. Naša preporuka je neka to bude jedna od prepreka koju trebate svladati. Pomicanje granica iz godine u godinu utjecat će na vašu osobnu transformaciju, a tada ćete biti spremni dati više od sebe te očekivati još i više.
Naravno, uvijek budite spremni na utjecaj vanjskih čimbenika i nepredviđenih okolnosti. Bilo da vrebaju na strani tržišta, konkurencije ili zakonodavstva, budite uvijek spremi da odgovorite na bilo koju situaciju - uz dobru informiranost i čvrstu odluku da krenete dalje, samo nebo je granica. Sretno!