Franšizno poslovanje susrećemo svakog dana, ono se nalazi u raznim vrstama i granama poslovanja te je diljem svijeta vrlo cijenjena kao pouzdani poslovni model za brzi rast i napredovanje. U stranim zemljama, a posebice u Americi i zapadnoj Europi, franšiza je veoma popularna i spada među zastupljenije oblike poslovanja. Ulazak u poduzetnički pothvat može biti npr. kroz start-up, kupnju poduzeća (akviziciju), nasljeđivanje obiteljskog poduzeća ili pak kroz kupovinu ili pokretanje franšize. Upravo o navedenom saznajte više u nastavku bloga.
Što je to franšiza?
Podrijetlo riječi „franšiza“ (engl. Franchise, njem. Franchise, tal. Franchigia) pronalazimo u normansko-francuskoj riječi „franchise“, koja je pak izvedenica pojma iz francuskog jezika „frank“, značenja slobodan čovjek.
Pojam franšize povezujemo i s pojmom iz engleskog jezika „franchise“ koji izvorno znači oslobođenje od zabrane, dozvolu, privilegiju, a suštini predstavlja dopuštenje dano određenom subjektu za poduzimanje izvjesnih aktivnosti na koje inače ne bi imao pravo. Možemo primijetiti kako u hrvatskom jeziku nema odgovarajućeg naziva za pojam „franchising“, već se upotrebljava izvorni engleski naziv. No, što je zapravo franšiza?
Prva asocijacija koja većini ljudi padne na pamet kad se spomene pojam franšize je McDonald's, a to je iz razloga što je McDonald's jedna od najpoznatijih, ako ne i najpoznatija franšiza.
Prema Europskoj franšiznoj federaciji (eng. European Franchise Federation – EFF) franšiza se definira kao: „sistem plasiranja na tržište robe i/ili usluga i/ili tehnologije koji se zasniva na uskoj i kontinuiranoj suradnji između pravno i financijskih odvojenih i neovisnih poduzeća, davatelja franšize i njegovih pojedinačnih primatelja franšize, pri čemu davatelj franšize daje svojim pojedinačnim primateljima franšize pravo i nameće obvezu vođenja posla u skladu s konceptom davatelja franšize.
Pravo omogućuje i obvezuje pojedinačne korisnike, u zamjenu za direktnu ili indirektnu financijsku naknadu, da koristi zaštićeno ime davatelja franšize za proizvod ili uslugu, know-how, poslovne i tehničke metode, sistem procedura i druga prava na proizvodno i/ili intelektualno vlasništvo, uz stalno pružanje komercijalne i tehničke pomoći, u roku određenom ugovorom o franšizi koji stranke sastavljaju u tu svrhu.”
U svakom slučaju, bila definicija opširna ili sažeta franšizu možemo definirati kao poslovni model u kojem davatelj franšize daje primatelju franšize sve potrebno za rad od uhodanog posla i imena (brenda) do obuke za rad. Pripada eksternim strategijama rasta poduzeća te se pokazala kao veoma uspješna. Navedeno potvrđuje činjenica da gotovo da nema industrijskog sektora u kojem nije uspješno primijenjena kao metoda rasta poduzeća.
Kad se poduzetnik odluči za rast poduzeća putem franšize mora proći kroz nekoliko koraka kako bi uspostavio samu franšizu te vidio može li se njegovo poduzeće uopće franšizirati, odnosno ima li ključne kvalitete koje su potrebne za razvijanje franšiznog poslovnog modela.
Pravni okvir i ugovor o franšizi
Ugovor o franšizingu jedan je od neimenovanih ugovora, odnosno, spada u one čiji sadržaj i forma nije posebno regulirana građanskim pravom. Ugovorne strane relativno slobodno mogu oblikovati njegov sadržaj. Međutim, to ne znači da imaju i potpunu slobodu u formuliranju njegovih odredbi.
Možemo zaključiti kako ugovor o franšizi u hrvatskom pravnom poretku nije u cijelosti definiran, stoga u praksi sudovi i pravni stručnjaci prilikom tumačenja, odnosno pripreme ili sastavljanja ugovora o franšizi primjenjuju Europski etički kodeks franšiznog poslovanja donesen od strane Europske franšizne federacije, koji predstavlja temelj i smjernicu za sklapanje i raskidanje franšiznih ugovora u Republici Hrvatskoj.
Usprkos pokušajima zakonske regulacije, ovaj ugovor bio je nepotpuno uređen i zapravo se dogodilo to da je poslovna praksa definirala njegove pojedine elemente, kao što su: subjekti i predmet ugovora, prava, obveze i ograničenja ugovornih strana, plaćanje, trajanje i prestanak ugovora, naknada štete.
Ugovor o franšizi mora biti u skladu sa zakonima, no ostavlja se prostor za prilagođavanje gdje svaki davatelj franšize može urediti sadržaj i format samog ugovora. Prema tome, ugovori o franšizi su jedinstveni za svaku franšizu i razlikuju se od franšize do franšize.
Odredbe u ugovoru se mogu podijeliti u tri skupine, a to su odredbe koje se odnose na sklapanje samog ugovora, odredbe koje opisuju prava i obveze stranaka tijekom trajanja pravnog odnosa i odredbe koje predviđaju uvjete i način raskida ugovora.
Kako pokrenuti franšizu?
Kako bi se poslovanje moglo franšizirati, potrebno je da poduzeće raste ili da ima potencijal rasta. Sve počinje analizom poslovanja i utvrđivanjem kako bi koncept mogao funkcionirati na domaćoj i međunarodnoj sceni.
U prvoj fazi treba odgovoriti na nekoliko važnih pitanja: prvo, ima li posao potencijal za širenje na domaćoj sceni, ali i međunarodni potencijal, je li taj potencijal isti na svim tržištima ili su šanse za uspjeh veće u pojedinim zemljama?
Kada tvrtka počne razmišljati o međunarodnoj ekspanziji, uputno je da prvo identificiraju nekoliko tržišta koja će biti najbolja za plasman proizvoda ili usluga koje tvrtka nudi. S obzirom na to da u svijetu postoji više od 200 zemalja, razumno je planirati postupno širenje.
Kad poduzetnik ima poduzeće koje raste i odlučio se za strategiju rasta putem franšize, potrebno je napraviti par koraka prije pokretanja franšiznog poslovanja:
Registrirati zaštitni znak – žig | |
Izraditi poslovni plan franšize, a koji bi trebao slijediti format konvencionalnog poslovnog plana i trebao bi u potpunosti opisati obrazloženje za širenje poslovanja franšizom i predstavljati nacrt za razvijanje franšizne operacije. | |
Prevesti ugovore, operativne priručnike, programe obuke i IT sustave na engleski jer je to danas jezik poslovne zajednice. To će biti i dobra prilika da još jednom pažljivo prođete kroz dokumentaciju, da provjerite je li sve u skladu sa zakonima i poslovnim običajima zemlje u kojoj želite razvijati svoje poslovanje. | |
Pripremiti uputstvo koje dokumentira sve aspekte Vašeg poslovnog modela. | |
Potražiti savjet kvalificiranog odvjetnika za franšize, konzultanta ili certificiranog javnog računovođe. Ako se posao zaista ne može pretvoriti u franšizu, tada Vam kvalificirana stručna osoba može uštedjeti dosta vremena, novaca i frustracija i zaustaviti proces na vrijeme. Ako se poslovni pothvat može pretvoriti u franšizu, tada se predlaže da potražite savjet stručnjaka koji će pomoći u usmjeravanju cijelog procesa. |
Kada se razvija franšiza na domaćem tržištu, poslovni koncept je tu, pred očima javnosti te poduzetnici ili investitori koji su zainteresirani za franšizu mogu puno lakše pratiti i analizirati kakva je tvrtka i kako sustav funkcionira. Naravno, na međunarodnoj razini to je puno kompliciranije, pa stoga može biti manje zainteresiranih za ulaganje.
Postoji puno kanala, koji su dostupni davatelju franšize za traženje i privlačenje potencijalnih primatelja franšize. Poslovni sajmovi za franšize, oglasi u novinama, franšiznim publikacijama i reklamiranje na internetu su samo neki od primjera ovih kanala.
Budući primatelj franšize će htjeti vidjeti strategiju oglašavanja i program obuke za primatelja franšize. Obujam svakog programa bi trebao biti u skladu s brzinom kojom davatelj franšize želi da njegov posao raste.
Povijest franšize i situacija u Hrvatskoj
Svakih 6 minuta u svijetu otvori se jedno novo franšizno prodajno mjesto.
Prvi franšizni sustav u Hrvatskoj, od 1969.godine, bio je Diners Club International. Franšizni model poslovanja tada je omogućio primatelju sa sjedištem u Zagrebu da djeluje na području cijele bivše Jugoslavije, kao i u ostalim zemljama Balkana. Odmah nakon Diners Club Internationala na tržište dolaze i American Express kartice, hotelske franšize i punionice Coca – Cole.
Deset godina nakon toga, oko 80-ih godina, Varteks je za franšizno poslovanje dobio proizvodnju Levi'sa, a Kraš je svoj franšizni sustav počeo širiti 1994. godine.
U novije vrijeme, Surf ‘n’ Fries je trenutno jedan od najbrže rastućih franšiznih lanaca “pommes frites” barova u Hrvatskoj. Ovaj lanac, specijaliziran za proizvode od krumpira, traži partnere u većim gradovima te sezonskim mjestima. Surf ‘ n’ Fries nastao je na ideji koja je tijekom 70-ih i 80-ih godina egzistirala u Rijeci punih 20 godina i postala tradicionalno mjesto konzumiranja “pommes frites-a”.
Pripremio: Ivan VIDAS, mag. oec.